9/12/2014

Esej o tragédii - Elizabeth Labanová

Autor: Elizabeth Labanová
Originální název: The Tragedy Paper
Nakladatelství: Host, 2014
Hodnocení na Goodreads: 3,77

Tim Macbeth, sedmnáctiletý albín, nedávno přestoupil na prestižní Irvingovu školu, jejíž motto zní: „Vejdi, přítele najdi a přítelem se staň“. Přítel je ale to poslední, co Tim hledá — doufá jen, že absolvuje poslední ročník, aniž by vzbudil příliš pozornosti. Navzdory své snaze zůstat nenápadný se však zamiluje do hvězdy ročníku Vanessy, přítelkyně nejoblíbenějšího studenta na škole. K Timovu překvapení Vanessa jeho lásku opětuje, zároveň ale ví, že pokud jejich cit vyjde najevo, doplatí na to ztrátou svého společenského postavení. Tim a Vanessa svůj vztah tají, a navíc se musejí vypořádat s esejem o tragédii — závěrečnou prací, kterou zadává nejpřísnější učitel na škole. 

Kniha je psána střídavě z pohledu zamilovaného Tima a Duncana, současného čtvrťáka, který zpětně odhaluje celou pravdu o Timovi a Vanesse. Esej o tragédii je působivý příběh o zapovězené lásce a o tom, kam až jsou lidé schopni zajít, aby si uchovali svá tajemství.
(zdroj anotace a obálky: http://nakladatelstvi.hostbrno.cz/)

Elizabeth Labanová

Je americká spisovatelka žijící ve Filadelfii. Dříve pracovala ve zpravodajství televize NBC, vyučovala a přispívala do několika novin a časopisů. Esej o tragédii (2013) je jejím prvním románem pro mládež a vynesl jí ocenění Association of Booksellers for Children v kategorii New Voices Selection. Práva na tuto knihu se prodala do jedenácti zemí. V češtině již vyšla autorčina Příručka pro babičku a dědečka (2009; česky Computer Press 2012).
(zdroj: http://nakladatelstvi.hostbrno.cz/)





Děj a postavy

Uf. Esej, to bylo úplně něco jiného, než na co jsem v knihách zvyklá. A byla to paráda. Líbilo se mi to rozebírání toho, co je vlastně tragédie a Timovo vypravování bylo neuvěřitelné. Ze začátku mě to trošku mátlo, než jsem se zorientovala v tom, že Tim vypráví minulost. Z anotace jsem totiž vyvodila, že se to všechno odehrává najednou. To sice nebyla pravda, jenže knize to na kvalitě neubralo. Je pravda, že jsem čekala něco mnohem více tragického, než mi bylo dopřáno, ale po dočtení jsem spokojená, že to víc snad ani nejde. Duncan mi připadal, jako sympaťák, který se snažil zapomenout na to, co se minulý rok stalo, byl opravdu fajn a jeho pohled se mi líbil, jenže jsem stejně raději měla kapitoly z pohledu Tima. Tim tam narážel na opravdovou spoustu věcí a mám-li být upřímná, Esej je jedna z toho mála knih, co mne donutila dělat něco jinak, nebo spíš přemýšlet maličko jinak.

Dějově mi přišla maličko slabší, ale to bylo spíš, protože jsem očekávala nějakou obří věc, která se stala. Ano bylo to velké a smutné, ale ne zase takové. Ovšem, abych nezněla, jako úplný necita, dojalo mě to. Opravdu mne to dojalo, jo nebrečela jsem potoky slz nebo tak něco, ale bylo to smutný. Tragický. Ovlivňující a okouzlující kniha je Esej. Opravdu moc a všechny psotavy v ní jsou suprové, i když nejvíce jde samozřejmě o Tima. Hrozně moc bych chtěla vědět, jestli si Vanessa ty nahrávky také poslechla jako Duncan, jenže to je asi věc, kterou si bude muset každý domyslet sám...

Plusy a minusy

+Kniha je úžasně čtivá
+Všichni hlavní hrdinové jsou fajn
+Vanesso ty barvy jsou prostě boží!
+Význam té knihy mě teď nutí hledat relevanci u různých věcí

-Hodně povídání o tragédiích, i když to není tak docela minus, jako minus

Konečný verdikt

Tady se nebudu ani moc rozepisovat, Esej má ode mne krásných a čistých pět hvězdiček. Myslím, že v mém případě kniha dosáhla svého záměru.

3 komentáře:

  1. Mě se kniha taky líbila. To jak na člověka zapůsobí a donutí ho přemýšlet je působivé. S pěti hvězdičkami určitě souhlasím. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Co to znamená relevance? O_o
    Povedená recenze. O knihu si napíšu na recenzák Nakladatelství Host. Už se na ni těším. Přeci jen, slovo Esej, a tragédie mě zaujalo :))

    OdpovědětVymazat
  3. Taky jsem jí dala pět hvězdiček. U této knihy není co řešit" :33

    OdpovědětVymazat