5/05/2013

Recenze: Chvíle před koncem

Autor: Lauren Oliver
Originální název: Before I Fall
Nakladatelství: CooBoo, 2011

anotace z bux.cz
Co kdyby vám zbýval jen jeden den života? Co byste dělali? Koho byste políbili? A jak daleko byste zašli, abyste si svůj život zachránili?
Samantha Kingstonová má všechno: kluka, o kterého by stála snad každá, tři úžasné nejlepší kamarádky a prostě všechno nej na střední škole Thomase Jeffersona - od nejlepšího stolu v jídelně až po nejlepší parkovací místo. Pátek 12. února by měl být jen další z řady dnů jejího perfektního života.
Místo toho se ukáže, že je to den poslední…


Když jsem Chvíli četla nutila mě uvažovat. Uvažovat o věcech na které normálně nemyslím. Ale jinak wow! Chvíle sice nebyla tak strhující jako jiné (Bzrk, Všechny barvy Země...), ale přeci jen je z trochu jiného soudku než je fantasy, sci-fi a dystopie. Já bych ji zařadila někam mezi psycho-něco, trochu drama a pak "normální" život. Líbila se mi. To zajisté, stále opakující se den a jen jeden jiný krůček a je celý jiný, jenže ráno se probudíte a všechno je stejné jako na začátku. Předtím než zemřete.

Knize nemám co vytknout a mám ji ráda. Taky se dostala na poličku mých oblíbených :D, ale docela by mě zajímalo kde autorka přišla k takovému nápadu. Napsat příběh o smrti. Drsné, ale výsledek je krásný. Chvíle je krásná, lehká kniha, která má své kouzlo. Vyprávý o tom, jak je život cenný, ale všimneme si toho až když je pozdě. Vyprávý o tom, jak můžeme díky několika stejným dním změnit svůj konec. Jak je špatná pýcha a sbestřednost, že i když se můžeme přátelit s někým "lepším" nikdy bychom neměli zapomínat na ty přátele, které kvůli tomu "lepšímu" opustíme. To, že bychom se měli i k lidem, kteří nezapadjí do naší společenské vrstvy chovat mile. Jenže teď tu cituji všechno, co jsem z té knížky pochopila, ale je mi jasné, že i kdybych se s její pomocí snažila někoho přimět, aby aspoň trochu jinak, lépe, vnímal "horší" lidi kolem sebe, moc bych neuspěla. Což vypovýdá o tom, že Chvíle není jenom a smrti, ale taky o sebestřednosti a změně.

Knížce dám všech pět hvězdiček, zaslouží si to, je totiž opravdu báječná.

Žádné komentáře:

Okomentovat